1914 Sarıkamış’tan 1953 Bulgaristan sınırına


Ben bu yazıyı kaleme alırken 6 Aralık 2013. Sarıkamış’ta kötü planlama ve techizatsızlıktan on binlerce askerin ölümünü “devletin sorumluluğu”ndan hiç söz etmeden anma etkinliği, aynı “ruh”la birinci sayfalarda…
sarı kamış_3Onları gördükçe aklıma dün akşam Nubar daydayın anlattıkları geliyor aklıma…

Nubar Dayday. Arpine Tantik’in kocası. Nubar dayday 1931 doğumlu. Ara Güler’in sıra arkadaşı. Benim de dedemin kızkardeşinin kocası. Yani dedemin eniştesi.

Ailede 2012 itibariyle yaşayan en yaşlı kişi sayılır.

Yıl 1953, Nubar dayday, Bulgaristan sınırında askerlik görevini yapmakta. 15 çadır var yüzlerce asker. Nubar dayday subay orada.

Bulgarlara 500 metre var ama ilk Türk köyüne 25 kilometre. Sınır bizden taraf ama baktığında Bulgaristan’dayız :)”

O dönem bilmiyoruz kim Ermeni kim değil. Bizi göndermişler ta sınıra. İstihbaratçı yapacak adam arıyorlar, eli kalem tutan bir ben varım ama Ermeniyim diye olamıyorum.

Hergün telefon bağlantısı kurmak için istihbaratçı çıkıyor kilometrelerce ancak bağlantı kuruyoruz Türkiye’yle.

Ama bölük bana emanet. Subay benim.

Bir gün erin biri geliyor çadırıma. O zaman subayım ya kendi çadırım var.

Komutanım mutfaktaki İsmet gavurmuş, Ermeniymiş!”

Eeee” diyorum ne olmuş.

Haramdır, yenilmez onun elinden” diyor, ama benim de Ermeni olduğumu anlamış değil. Bilmiyor. “Neyse git çağır bana, madem öyle çıkarın onu başkasını bulun koyalım yerine” diyorum.

Bolulu birini buluyorlar yerine.

O dönem akşam yemek artıklarını yemek çadırının önüne koyardık. Almış bu Bolulu yemek çadırının önüne koymuş yemekleri, bir de kurt inmiş mi o gece. Korkudan çadırı madırı bırakıp gitmiş. Bir geldik ki çadırın yanına pislik içinde. Bir de yemek artıklarının yanına, artık korkudan mıdır nedir bilmiyorum sıçmış. Al başına belayı. Adam kireç gibi. Gidin dedim İsmeti getirin o temizlesin ortalığı yemekhaneyi de adam etsin.

O geceden sorna kimse Bir şey demedi yok ahçı Ermeniymiş, değişmiş…

Ama işte hikâyesi bu.

Siz seferberlik atlatmış, mübadele atlatmış bir milletin nesillerisiniz. Şimdi iyisiniz. Ama iki kez lanetlenmişiz bizler.

Bir Türkiye’de doğarak.

İkincisi de Türkiye’de Ermeni olarak doğarak lanetlenmişiz…”

Bir Cevap Yazın

