Wall Street işgali etnik kimlikerin de buluşma noktası


İşgal son dönemlerde artık farklı bir anlama da gelmeye başladı. Sadece savaşla ilgilendirdiğimiz bu kavram Wall Street işgali ile bilrikte başlayan hareketin de Türkçe’deki tercümesi. Yani İngilzice “Occupy”. Başlığa kanıp da Wall Street’i Ermeniler işgal etti zannetmeyin çünkü yok öyle bir şey. Ben sadece Wall Street ve diğer ABD şehirlerindeki eylemciler ve destek veren Ermenilerin görüşlerini derledim. Ama yine de en güzel ifade evet “işgal”. Zira savaşan ülkelerin işgalleri ile dolu zihnimizde bu kavrama bir de bu açıdan bir kapı aralamak gayet hoş.
Arap Baharı esintisinin Amerika Birleşik Devletler’deki etkisi wall street işgali birinci ayını devirdi. ABD’de zengin fakir demeden gelir dağılımındaki eşitsizlikten ve ekonominin kötü gidiaştından şikayetçi olan herkesi sokağa döken ve belki de bugüne kadar gördüğümüz en organize eylemlerden biri olmaya aday olan Wall Street işgali din, dil, ırk demeden insanları sokağa döküyor.
Sokaklardaki yerini alanlar arasında tabii ki ABD’li Ermenilerde var.
Wall Street işgalinin kapsayıcılığını göstermek ve farklı bir bakış açısıyla değerlendirmek amacıyla mikrofonumuzu Wall Street’in Ermeni işgalcilerine doğrultuyoruz.

Hrag Vartanian Toronto Üniversitesi öğrencisi tasarımcı. Wall Street eylemleri çağrıcılarından.
“Kişisel olarak benim görüşüm her kesimden Amerikalıların hükümetlerine “artık yeter” deme şeklidir Wall Street isyanları ve sistemin çöktüğünün ilanıdır. Ben aynı zamanda Ermeni toplumundakileri Zuccotti Park’taki eylemlere katılmaları için çağrıda da bulundum. Bu eylemlerde hayatın farklı alanlarından aynı tutkuyu paylaşanlar bir araya geliyor.”

 

 

 

Simon Beugekian
“Etnik olarak Ermeni asıllıyım. Ama hayatımın sadece 15 gününü Ermenistan’da geçirdim.12 yaşındayken. Yunanistan’da doğdum ve 11 yıl orada yaşadıktan sonra Beyrut ve Lübnan’da yaşadım. 15 yaşımdaken (9 yıl önce) Boston’a, Masachusetts’e taşındım. Burada üniversiteye gittim ve şidmi de burada yaratıcı yazarlık üzerine ders veriyorum.”

Türkiye’de Wall Street işgaliyle ilgili hergün bir haber duyuyoruz. Ancak çoğunun bu konuyla iglili eylemlerin renkliliği dışında detaylı bilgisi yok. Siz olayları yerinde inceleyen bir katılımcı olarak bize Wall Street işgalinin nasıl ve neden başladığını anlatabilir misiniz?

Burada kullandığımız ismiyle “işgal eylemi” diye tanımlayalım öncelikle. İlk olarak şunu söylememiz gerekir ki bu protestolar sadece New York city ile sınırlı değil. Boston işgali de birinci ayını doldurdu. Orada da yaklaşık 50 çadır ve birçok insan Dewey Meydanı’nda, ki Boston şehrinin tam ortasındadır, eylem yapıyorlar. Ben de orada birkaç gecemi ve günümü geçirdim. Ancak oradaki kampçılardan biri değil katılımcıyım. Çünkü çalışmaya devam etmek zorundayım. Oradaki birçok insan işsiz. Ki bu eylemlerin yapılmasının sebeplerinden biri de bu. İşgal eylemleri neredeyse Amerika Birleşik Devletleri’nin tüm büyük şehirlerine yayılmış durumda sadece en büyükleir Wall Street olduğu için bu isimle anılıyorlar.
Boston bölgesi geçtiğimiz hafta çok güçlü bir kar fırtınasıyla karşılaştı. Hava giderek soğuyor ve yakında kar da şiddetini arttıracak. Ama işgalciler eylemlerine devam etmekte kararlı.
Bu işgal eylemleri tam anlamıyla birer Amerikan hareketi ve tüm Amerikan gelenekleri gibi bu da her ırk ve milletten katılımcıyı barındırıyor.
Hareketin çıkışının ana noktası KAPİTALİZMİN ÇÖKÜŞÜdür. Amerika Birleşik Devletleri’nde zengin ve fakir arasındaki uçurum ASTRONOMİK bir boyuta geldi ve aralık kapanacağına açılmaya devam ediyor. Üniversite öğrencileri mezun olduklarında zaten yüklü çıkıyorlar üniversiteden. Aileler ay sonunu zor getiriyorlar. Amerikan nüfusunun %1’lik bir bölümü hayat standartlarını sürdürürken ve zenginliklerine zenginlik katarken, %99’luk kısımda belirli ve önemli bir düşüş görüyoruz. Bu bizim sistemimizin sorunu ve en büyük sorun da vergilendirme sistemindeki adaletsizlikten kaynaklanıyor.
Ben bu eylemlere hem bir Amerikalı hem bir Ermeni hem de bir insan olarak katılıyorum. Amerika Birleşik Devletleri’ndeki şu anki durum ADİL DEĞİL. Bu değişmeli.

Nanore Barsoumian Armenia Weekly Yardımcıs Editörlerinden Nanore Barsomian Wall Street işgalini yakından takip edenlerden. Gazetesinde yayınladığı makale ve röporajlarla işgalin nabzını tutuyor. Boston’daki Massachusets Üniversitesi’nde Siyaset Bilimi ve İngilizce eğitimi alan Barsoumian ABD’nin Irak Savaşı sırasında savaş karşıtı hareketinde ön saflarda yer aldı. Barsoumian yazılarında genelde insan hakları ihlalleri, siyaset, çevre ve toplumsal cinsiyet sorunlarını ele alıyor.

 

Sence Wall Street işgali ve diğerlerinin çıkış noktası nedir ve Arap Baharı arasında bir bağlantı var mı?
“Toplumun önemli bir kesiminde hoşnutsuzluk olduğunu düşünüyorum ve bu tür olaylar çok fazla. İşsizlik, eksik istihdam, inanılmaz yüksek öğretim ücretleri, ev kiraları ve düşük gelirler protestolara katılanların vurguladıkları noktalardan sadece birkaçı. Banka kurtarma operasoyonları sadece kekin üzerindeki buz. Protestolarda insanların ellerinde ‘Hükümet sizi de kurtardı mı?’ yazılarına dikkat edin. İnsanlar savaşlar da dahil olmak üzere iç ve dış politikada ‘işgal’ adı altında birçok hayal kırıklığı yaşadı. Ama en çok ilgilendiğim konu bana soracak olursanız, asıl sorunun şu olduğunu söyleyeceğim: ‘Bu ekonomik sistemde karlar kimin yararına? Ve kayıplar kimin üzerine daha çok yük bindiriyor?
Hepimiz aynı kıvılcımdan çıktık. Orta Doğu’daki hareketlilikten ve Adbusters’taki (web sitesi adbusters.org) esinlenerek bir araya geldik ve hızlı bir şekilde mobilize olduk. Artık zamanı geldi.
Amerikan Ermeni Toplumunun bu harekete katılımı var mı? Beklentisi ne?
Tüm Ermeni toplumu ile ilgii bir sonuç veremem bu konuda bir anket yapmadık. Ermeni toplumunun ne kadar Amerikan ekonomisiyle ilgilendiği konusunda da çok emin değilim. Ancak kendi hayatsal gelişimleri ve durumları da Amerikan ekonomisine bağlı olduğu için bu konuda kayıtsız kalamayacaklarını düşünüyorum.
Eremni toplumunun resmi organlarıyla bu harekete katıldığını sanmıyorum. Diğer toplumların da aynı şekilde. Diğer gruplardaki gibi Ermenilerde de destek olanlar ve karşı duranlar bulacaksınız. Çünkü hareketin odak noktası ekonomik adaletsizlik üzerinde ve sokakta protestolara katılanlar bu sistemin getirilerinden yararlananlar değil. Ermeni, Fransız, Mısırlı veya Anglo Sakson olmanız bir fark yaratmıyor bu sıralamada.
Ben ideolojik olarak ayrılmış bir ülke görüyorum. Protestocuların istekleri kiminle konuştuğunuza göre gayet açık ve spesifik.
Her gün farklı kamplarda açık oturumlar ve tartışmalar yapılıyor, açıklamalar yapılıyor. Net olan bir şey var o da tüm ‘işgal’cilerin gerçek anlamda politik ve ekonomik sistemden usanmış olmaları ve değişim istemeleri.

Bir Cevap Yazın

